skip to main content
Alle artikelen

Alle artikelen

wonen
4

Zuidas in 2017: never a dull moment

Wat gebeurde er in het eerste half jaar van 2017 in Zuidas? Daarover brachten we op woensdag 13 december verslag uit aan de Amsterdamse gemeenteraad. Samengevat: er gebeurde veel. Maar de tweede helft van 2017 was ronduit spectaculair.
werken
wonen
2

Hoe zit het nu met de Daklaan?

‘Een verhoogde fietsverbinding, die loopt van het Beatrixpark naar de Parnassusweg.’ Dat idee, de Daklaan geheten, blijkt na onderzoek onhaalbaar. Wat nu? We bekijken, in opdracht van de gemeenteraad, een alternatief.
reizen
werken
10

Extra investeringen in station Amsterdam Zuid

Zuidasdok is van plan aanpassingen te doen in het ontwerp van het nieuwe station Amsterdam Zuid. Deze aanpassingen leveren in en om het station verbeteringen op voor de reiziger en eveneens wordt hiermee geanticipeerd op een mogelijke uitbreiding van het aantal sporen.
werken

Perronkappen station Amsterdam Zuid: niet dicht, wel groen

Waarom krijgt het nieuwe station Amsterdam Zuid geen gesloten overkapping? Die vraag is diverse malen gesteld, onder meer tijdens de informatiebijeenkomsten over het project Zuidasdok.
werken

Een nieuw jasje voor de Strawinskylaan

De werkzaamheden op de Strawinskylaan zitten er bijna op. De straat is in een nieuw jasje gestoken. De tram- en bushaltes zijn vergroot, de rijbanen zijn opnieuw geasfalteerd en er is een wisselspoor voor de tram aangelegd. Dit allemaal in voorbereiding op de werkzaamheden voor Zuidasdok en de nieuwe Amstelveenlijn.
werken

Start ambitieuze tender A10-strook in Kop Zuidas

In het deelgebied Kop Zuidas (tussen de RAI, de A10 en de Amstel) wordt op de strook langs de A-10 ontwikkeld. Die krijgt een gemengde bestemming van kantoren, woningen en voorzieningen.
reizen
werken
wonen

‘Zuidasdok is een reusachtig mooi én ingewikkeld project’

ZuidPlus heet de combinatie van bedrijven die Zuidasdok gaat bouwen. Peter den Dekker is de projectdirecteur. Hij leidde al sinds april 2015 het team dat de aanbieding maakte voor de realisatie. Nu mag ZuidPlus het winnende plan gaan uitvoeren. En wel in nauwe samenwerking met het projectbureau Zuidasdok, dat opdrachtgever is. ‘De verstandhouding is zo goed, dat we een vliegende start kunnen maken’, zegt Den Dekker.
werken

Ontheffing voor Zuidasdok nog niet ter inzage

Voor het project Zuidasdok is onlangs een ontheffing op de wet Natuurbescherming aangevraagd. Dit heeft betrekking op werkzaamheden die voor het project uitgevoerd moeten worden en impact hebben op flora en fauna. In de digitale Staatscourant, Stadsblad de Echo en Weekblad voor Ouder Amstel is te lezen dat deze ontheffing vanaf 26 januari ter inzage ligt. Deze kennisgeving was echter voorbarig aangezien er over het ontwerpbesluit ontheffing Wet Natuurbescherming nog overleg plaatsvindt.
werken
2

Flink aantal bomen weg voor realisatie Zuidasdok

Voor de realisatie van Zuidasdok moeten circa 14.400 bomen worden gekapt. In juni dit jaar berichtten we al dat we de aanvraag voor de kapvergunning aan het voorbereiden waren. De aanvraag is inmiddels ingediend en vanaf deze week ligt het ontwerpbesluit van de kapvergunning ter visie. Wat betekent dit? Waarom moeten de bomen weg? Komen ze terug? En ook belangrijk: wat vindt de boomdeskundige?
reizen

Nieuw stroomhuis voor metro's bij station Amsterdam Zuid

Vooruitlopend op de bouw van Zuidasdok realiseren we bij station Amsterdam Zuid een tijdelijk gelijkrichterstation. Een wat? Een gelijkrichterstation. Dat is een gebouw dat de metro van stroom voorziet en vol staat met technische installaties. Het tijdelijke gelijkrichterstation vervangt het huidige, dat in de weg staat voor de werkzaamheden rondom Zuidasdok. We selecteerden VolkerRail/RailCom als winnende partij uit vier aannemers die zich hebben ingeschreven voor deze opdracht. Het door hen ingediende plan onderscheidde zich door de combinatie van een kwalitatief goed doordacht plan met een scherpe prijs. Vandaag hebben Zuidasdok en VolkerRail/RailCom de overeenkomst ondertekend.
reizen
werken
wonen

Voor Zuidasdok verdwijnen 10.000 bomen

Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.

In gesprek met bewoners Prinses Irenebuurt over Zuidasdok

De Prinses Irenebuurt. Een rustige groene woonwijk omgeven door drukke infrastructuur, bedrijfsleven en bouwprojecten. Deze buurt ligt ten noorden van het centrumgebied van Zuidas. Hoog tijd om met deze betrokken buren verder te praten over de impact van het project Zuidasdok op hun buurt. In oktober vond er een informatieavond plaats.
  1. Vorige
  2. 1
  3. 16
  4. 17
  5. 18
  6. 19

Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.

Bedankt voor uw aanmelding.

Blijf op de hoogte

Wilt u geïnformeerd blijven over de ontwikkeling van Zuidas en de bouw van Zuidasdok? Vul dan hieronder uw e-mailadres in. U kunt zelf aangeven waarover en hoe vaak u berichten ontvangt.

Hoe vaak wil je van ons horen:

Op de hoogte gehouden over:

Themas

Projecten