Alle artikelen
De bijeenkomsten van Zuidasdok op 24 en 25 november bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer gaan niet door. De aangescherpte coronamaatregelen zorgen ervoor dat we deze fysieke bijeenkomsten niet op een verantwoorde manier kunnen organiseren.
Bij het programma Zuidasdok hoort een ingrijpende aanpak van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel. Op woensdag 24 en donderdag 25 november 2021 organiseren we bijeenkomsten om u daarover te informeren. En ook over andere Zuidasdok-projecten.
Het nieuwe station Amsterdam Zuid moet een prettige én veilige omgeving bieden aan reizigers en passanten. Zo moet het brandveilig zijn. ‘Doel is zo veel mogelijk brandrisico’s uit te sluiten en altijd een goede vluchtweg mogelijk te maken.’
Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt perronkappen van zes meter hoog. Hoe ga je die onderhouden? Er zijn meer onderhoudsuitdagingen, die al bij het ontwerp van het nieuwe station om een oplossing vroegen. ‘Daar zit veel denk- en puzzelwerk in.’
Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid liggen nu drie delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Op veler verzoek een vooruitblik op de komende werkzaamheden.
Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe metroperrons, tussen de bestaande passage en de nieuwe passage die we momenteel bouwen. Daar moeten we ruimte voor maken. Hoe gaat dit in zijn werk en wat merken reizigers en omwonenden er van?
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) krijgt de opdracht voor het vernieuwen van station Amsterdam Zuid. Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract.
In het weekend van 21-22 augustus 2021 hebben we een flinke stap gezet in de bouw van de tweede stationspassage van Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie ZuidPlus schoof twee delen van het dak op hun plek, onder trein- en metrospoor. Het liep gesmeerd.
In de avond van 19 augustus 2021 begonnen opnieuw grootscheepse werkzaamheden aan de tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Hoe doen we dat? En hoe gaat het er straks uitzien? Bekijk het filmpje.
Het voorbereidend werk is afgerond. Twee betonnen constructies, van bij elkaar ruim 2 miljoen kilo, zijn uit hun bekisting getild en een paar centimeter verschoven om te testen of alles goed gaat. Resultaat: het echte werk kan beginnen.
Het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt zonnepanelen. Omdat het grootste deel van de perronkappen bedekt wordt met beplanting, verwerken we ze in de randen. De zonnepanelen zorgen voor een bijna energieneutraal station.
Van donderdagavond 19 augustus tot maandagochtend 23 augustus veroorzaken werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid hinder. Er is onder meer beperkt trein- en metroverkeer. En omwonenden moeten rekening houden met veel vrachtverkeer.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.