skip to main content

Misschien herinnert u zich 2024 als een jaar vol afsluitingen van de snelweg en aangepaste dienstregelingen van metro en trein. We deden soms inderdaad een beroep op uw flexibiliteit (en geduld), maar met een goede reden. Gedurende al die afsluitingen bouwden we in hoog tempo door aan de Brittenpassage – de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid en startten we met de verbreding van de A10 Zuid.

Zomerwerk station Amsterdam Zuid

Zwaartepunt van de werkzaamheden in en rondom het station lag in de zomer. In zes weken tijd verhoogde Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis,  Boskalis en Van Gelder) het meest noordelijke metrospoor en -perron over de gehele lengte tussen de Parnassusweg en Beethovenstraat. We schoven ook nog eens een deel van het nieuwe dak voor de bestaande stationspassage naar zijn plek. En we voltooiden het dak van de nieuwe Brittenpassage. Bij de Parnassusweg werd bovendien nog ‘even’ een bestaand viaduct gesloopt en een heel nieuw exemplaar uit de grond gestampt. Een uitdagende operatie in de beperkte tijd (en ruimte) die ervoor stond, maar we slaagden met vlag en wimpel.

Doorbraak in de Brittenpassage

De nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, bestond begin dit jaar nog uit twee grote onderdekse zandbakken, gescheiden door een rij damwanden. We brachten in 2024 de fundering aan voor de passagevloer (350 palen), we bouwden kruipruimtes, vervingen de tijdelijke steunpalen voor definitieve kolommen en maakten de betonnen wanden voor de passage. In de zomer kon de langverwachte ‘doorbraak’ van noord naar zuid plaatsvinden, en als kers op de taart schoven we afgelopen november het allerlaatste (en zevende) dakdeel voor de reizigerspassage naar zijn plaats. Daarmee ligt het dak – waarvan de bouw begon in 2019 – eindelijk op zijn plek. Een mijlpaal.

Bruisend Kenniskwartier

Ook de ontwikkeling van Zuidas ging in 2024 in volle vaart door. Met name in de buurt Kenniskwartier werden heel wat gebouwen opgeleverd, zoals het trillingsvrije Onderzoeksgebouw VU en RDC ADORE. Maar (letterlijke) uitschieter was toch wel The Pulse of Amsterdam, die zich met zijn twee torens langs de A10 Zuid nu al icoon van Zuidas mag noemen. In het complex bevinden zich niet alleen woningen en kantoren, maar ook een bioscoop en ruimte voor horeca. Kenniskwartier begint te bruisen, en er liggen nog heel veel plannen voor de buurt op stapel

Oud en nieuw

Er kwamen weer wat nieuwe kantoormeters bij: PI59 – het nieuwe hoofdkantoor van Philips – werd opgeleverd, en het Strawinskyhuis in gebruik genomen. Bijzonder waren de plaatsing van de langverwachte Kunstbrug over de De Boelegracht en de ontmanteling van het circulaire paviljoen Circl op het Mahlerplein. Op de jarenlang braakliggende Boogkavel tekenden zich de eerste contouren af van The CubeHouse, en aan de rand van het Beatrixpark begon de bouw van de twee woontorens van Park Meadows. Ook werden allerlei nieuwe plannen uit de doeken gedaan, bijvoorbeeld voor de (sociale) huurwoningen van Het Duet, voor de herontwikkeling van het ABN AMRO-hoofdkantoor (Mahler 1) en het appartementencomplex Ceci.

Woonbuurt Ravel krijgt vorm

Tussen de De Boelelaan en de voetbalvelden van AFC begon de gloednieuwe (en autoluwe) woonbuurt Ravel langzaam maar zeker vorm te krijgen. In 2024 groeven we de 425 meter lange Ravelgracht uit tussen sportpark Goed Genoeg en de toekomstige woonbuurt, die we via een brug met elkaar verbonden. Langs die gracht begonnen we met de aanleg van de Maurice Ravellaan, die begin 2025 wordt opgeleverd. De eerste palen voor het nieuwe onderkomen van De Kindercampus en voor sociale woontoren Ravelly gingen de grond in. En we presenteerden het ontwerp voor The Harmony (kavel C en D, aan de Beethovenstraat).

8 weekenden A10 Zuid dicht

In het najaar verschoof de focus van de werkzaamheden in Zuidas zich langzamerhand meer richting het westen, ter hoogte van knooppunt De Nieuwe Meer. Hier stond alles in het teken van ruimte maken voor de toekomstige wegverbreding van de A10 Zuid. En die ruimte is schaars, dus is het voor Bouwcombinatie TriAX (Besix, Dura Vermeer, Heijmans) passen en meten. Niet voor niets sloten we de A10 Zuid hier alleen al in de tweede helft van het jaar 8 weekenden lang af. In die weekenden brachten we onder andere damwanden de grond in en verlegden we kabels en leidingen. We konden bergen werk verzetten, al gingen de afsluitingen een paar keer gepaard met forse verkeershinder.

Te voet, te fiets, te boot

Bij de Nieuwe Meersluis stremden we zes weken lang de vaarweg, onder andere om de bedientorens van de Schinkelbrug veilig te kunnen slopen. Die maken plaats voor extra bruggen over de Schinkel, die weer nodig zijn voor de snelwegverbreding. Ook fietsers en voetgangers kregen met omleidingen te maken: zo sloten we verschillende (fiets)paden rondom de Schinkelbrug, zoals de Jachthavenweg (definitief) en het Piet Kranenbergpad (tot 2026). In de toekomst komt er een gloednieuwe fietsverbinding over de Schinkel.

Gunning tunnel

Er was meer goed nieuws voor Zuidasdok: de bouw van de A10 Zuid-tunnel werd definitief gegund aan Van Hattum en Blankevoort. Daarnaast ging de aanbesteding van knooppunt Amstel van start.

Informatiemarkten

We zouden het bijna vergeten te noemen, maar in 2024 organiseerden we voor het eerst twee markten in ons (vernieuwde) Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok. Vanwege het grote succes willen we ook in 2025 informatiemarkten organiseren. U bent natuurlijk ook van harte welkom zonder markt, tijdens de reguliere openingstijden van ons informatiecentrum. Houd onze website in de gaten voor alle aanstaande evenementen en abonneer u op onze nieuwsbrief. Zo blijft u altijd op de hoogte.

Geef uw mening

Neem contact met ons op